Stig-Göran Olovsons Minnesfond

lördag 11 mars 2023

Mårten Palm

Rotary Ljungkiles charterpresident Stig-Göran Olovson

Det är i år 25 år sedan Ljungskile Rotarys charterpresident, Stig-Göran Olovson avled, den 20 augusti 1998. Han var vid sin bortgång starkt engagerad i Rotarys ungdomsutbyte. Dottern, Elisabeth, hade just kommit hem från en ett-årsvistelse på Nya Zeeland och Stig-Göran och hans fru, Gunilla, var värdfamilj för en utbytesstudent från Australien, Gemma Ford. Av begravningsannonsen framgick att Rotarys ungdomsutbyte låg Stig-Göran varmt om hjärtat och postgironumret till Ljungskile Rotaryklubb angavs. Ett skäl till familjen Olovsons engagemang för ungdomsutbytet var tacksamhet över det mottagande och den gästfrihet deras egna ungdomar mött utomlands och den glädje de funnit i att själva engagera sig som värdfamilj för en utbytesstudent. De ville därför stimulera och uppmuntra till ett ökat engagemang i distriktet genom tillskapandet av fonden. Ekonomiskt bidrag har under 25 års tid lämnats till aktiviteter som syftar till att distriktets utbytesstudenter kommer samman och får gemensamma upplevelser.  Det har varit allt från äventyrsläger med Tipi-tält på Anfasteröd, läger på Ulvön, segling med T/S Britta till läger på Bredfjället och resebidrag.

Ett stort tack till familjen Olovson som möjliggjort fondens tillkomst och alla generösa bidrag.