Ljungskile

Grundades lördag 10 mars 1984
Klubb 21479 - Distrikt 2360 - Charternummer

Vi har en historia i klubben sedan 1983 egentligen, när klubben startades som charterklubb.

LJUNGSKILE ROTARYKLUBBS

25-ÅRSJUBILEUM

10 mars 1984 - 10 mars 2009

Rotary Internationals motto:

Service above Self - ”Osjälviskt tjänande”.

Ett försök till strödda minnesanteckningar från en nu 25-årig verksamhet. Vi tackar varmt de medlemmar som välvilligt både muntligt och skriftligt hjälpt oss med innehållet i denna anspråkslösa jubileumsskrift, som togs fram vid firandet av 25-årsjubiléet och det känns aktuellt att för många nya medlemmar berätta hur det hela startade.

Vid charterhögtiden den 10 mars 1984 sjöngs nedanstående visa som beskriver hur det gick till att samla presumtiva medlemmar till en rotaryklubb. Vi citerar här bara de två första verserna:

Det var fram på hösten och året det hände
på det är jag säker, det var -83.
Det gick som ett rykte , ja, alla det kände
en man vid namn Arvid var skyldig till de´
Det påstods att här nu en klubb skulle bli
av rotarianer med frisk energi.

Precis vad som hände väl ingen får veta
och gör väl detsamma uti alla fall
en dag i oktober på kvällens sågs streta
ett tjogtal av männer som svarat på kall
Vi var nog förvisso en brokiger hop
som samlats på Särla och lyfte vårt stop.

Några månader senare chartrades klubben, närmare bestämt den 10 mars 1984 och högtiden ägde rum i Ljungs gamla kyrka. Högtidstalet hölls av distriksguvernören Gösta B. Fernström.

Charterfesten firades sedan å Restaurang Särla med en meny som bara en fransman kunde förstå.Efter denna viktiga dag i klubbens historia för 6 år sedan då 25 år förflutit sedan starten finns det därför anledning att blicka tillbaka på de dagar som gått.

Klicka gärna på länken (märkt HÄR) längst upp på sidan för att läsa mer.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 30