Grindavik - överlever staden på Island?

måndag 29 april 2024 18:00-20:00, Ljungskile Folkhögskola, Valdemar Svenssons v. 11, 45980 Ljungskile, Sverige
Talare:

2Q==

Erik Sturkell är professor i geofysik vid institutionen för geovetenskaper.

Den 29/4 får vi besök av en mycket stimulerande föreläsare och som kommer att berätta om status och framtid om vulkanaktiviteten på Island

Erik är professor i geofysik vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet. I Göteborgs universitetstidning sägs att ”det är lätt att smittas av Erik. Av entusiasmen. Berättarglädjen. Vänligheten. Att bli överväldigad av de omfattande kunskaperna i geologi”.

Entusiasmen och berättarglädjen har bland annat tagit sig i uttryck som en omfattande populärvetenskaplig aktivitet i såväl skriven media som radio och tv där Erik på ett förtjänstfullt sätt populariserat geologin och geofysiken. Redan i sin avhandling visade Erik denna ådra då han illustrerade meteoritnedslaget i Lockne i en humoristiskt återgiven seriestripp med typiska ljud från nedslaget i pratbubblor!

Nedan en liten försmak av vad föredraget kommer att handla om!

Registrering

Tidsfristen för registrering har passerat