Evert Taube till gitarr och luta

måndag 4 april 2022

Jan Ekström

Evert Taube till gitarr och luta

Ute var det nollgradigt, regn och snö. Inne i Folkhögskolan samlades 28 förväntansfulla, varav 10 gäster. Efter en god måltid bänkade vi oss för att lyssna på Johan Hallberg.

Men först några klubbangelägenheter:

·        Vår vän Gordon Meland hälsades välkommen åter i rotarykretsen i vår klubb!

·        Britt-Marie Widestadh förärades Rotary Doctor Fellowship, med diplom och förtjänsttecken!

·        Presidenten redovisade resultatet från insamlingen till Ukraina. Rotary i Sverige fick ihop nära 8,5 milj kr. Detta dubbleras av Akelius.

Johan Hallberg presenterade sig kort som skådespelare, vissångare och ljungskilebo. Så tog han upp sin dyrgrip, lutan, och började sjunga. Vi bjöds på EvertTaubes ”Inbjudan till Bohuslän”, ”Möte i monsunen”(alla 17 verserna!),”Rönnerdal” och ”Dansen på Sunnanö”.

Ruben Nilssons ”Den sanna sjömansvisan” och Dan Anderssons ”Helgdagskväll i timmerkojan” fick också vara med.

Efter en sådan sång, ett sådant virtuost spel på lutan och ett så professionellt framförande ville applåderna aldrig ta slut!