På gång med Leif!

måndag 13 juni 2022

Ulla Bernhage

Den 13 juni fick vi en verkligt intressant föredragning om pilgrimsvandring. Det var vår egen medlem Leif Lindblad som berättade om sina fyra vandringar mot Santiago de Compostela.

Katedralen i Santiago de Compostella

Vandringsledsskylt

Man får ha god kondition om man ska klara dessa vandringar, även om Leif framhöll att man inte behövde gå så långa etapper.

Hans längsta etapp var 3,5 mil, men även den etappen som var på 2,5 mil verkade mycket tuff, eftersom det samtidigt var en stigning på 1000 meter.

Leif framhöll att utöver själva vandringen var det mötet med människor som gav väldigt mycket. Exempelvis mötet med en sydkoreansk präst vars tankar och funderingar fortfarande Leif minns väldigt väl.

När du börjar din vandring mot Santiago de Compostela tar du också ett steg in i den Iberiska halvöns kulturhistoria. Genom århundradena har miljontals pilgrimer gjort samma vandring, funnit stillheten i samma kapell och släckt sin törst ur samma källor. Aposteln Jakob mördad i Jerusalem 44 e.kr. var en av Jesus 12 apostlar. På spanska kallas han Santiago. Det finns många myter om hans grav. 813 beslöt en biskop att kvarlevorna från Jakob ligger i Santiago de Copostella.

Leif hänvisade till Aymeric Picauds fem böcker om pilgrimsvandringar. Han var en fransk forskare, präst och pilgrim från Parthenay-leVieuxiPoitou som på 1100-talet vandrade den nästan 80 mil långa pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela. Dessa böcker fick stor betydelse för samtida pilgrimsvandringar.

Påven Calixtas II gav privilegier till pilgrimsvandringar. Idag finns pilgrimskontor där man kan få pilgrimscertifikat. För att få ett certifikat krävs två stämplar (finns i kyrkor och serveringar) dagligen och man måste vandra minst 10 mil.

Vandringsleden är utmärkt med snäckor, något som kommer ifrån att en yngling, som skulle gifta sig blev utspolad i havet och sedan uppspolad på land helt täckt av snäckor.  Hans blivande fru bad för honom och därav tacksamhetstecknet i form av snäckor,

Orsaken till att Leif nyligen genomfört en ny vandring var att han tidigare inte i Katedralen I Santiago de Compostela fått se det stora rörelsekaret, som får svinga i samband med pilgrimsmässor röra sig. Statyn av Jakob har han tidigare fått ta på, men att uppleva rörelsekaret svängande från ena sidan av taket till den andra var för honom första gången och en stor upplevelse.

Man behöver inte vara troende för att göra en pilgrimsvandring. Vandringen består av både stora vägar med stark trafik som möte med tjurar och kor. Mycket boskap vandrar fritt i naturen. Den som vill göra en vandring kan gå in på vandra.se där finns mycket bra information. Man kan köpa transport av sitt bagage så att man slipper att bära detta med sig.

Det var en mycket inspirerande kväll och många av oss blev säkert inspirerade att göra en egen vandring.