Senapsfröet

måndag 31 oktober 2022

Jan Ekström

För några få och små, i det stora hela
-en utsträckt hand, gör all skillnad i världen!

Den 31/10 kl 18.00 hade vi som gäst Inger Olsson från Ljungskile, som är en av 4 grundare av föreningen Senapsfröet.

Föreningen Senapsfröet är en biståndsorganisation med rötter inom kristen tro. Inger är kassör i Styrelsen och ansvarig för för teamresor till eSwatini - tidigare Swaziland i södra Afrika

Senapsfröet 31/10

Mörk och blöt var kvällen. Det var kolsvart ute. Men inne var det ljust och varmt då 18 personer samlades i Folkhögskolan. Minglet övergick i en måltid med kallskuret och pastasallad. Plus kaffe och kaka.

President Sten-Åke rapporterade från Distriktets årsmöte att Ljungskile Rotary omnämndes flera gånger och i positiva ordalag: ungdomsutbytet, torskprojektet och vattenprojektet (båda med samarbete med andra klubbar), hjälp till Ukraina (språkcafé och förmedling av ekonomiska bidrag), allt detta trots att vi är en liten klubb. Så vi sträckte på oss, på svenskt vis lite lagom.

Hipp-hipp utbringades för sittande Lars-Göran Barck som i veckan fyller jämnt och som tackade omgående stående.

Programkommittén meddelade att man klämmer in ett extramöte måndagen den 21 november på Bohusläns Museum i Uddevalla: utställning Picasso samt om judar i Marstrand. Mer om det senare.

Kvällens huvudattraktion var Inger Olsson och Föreningen Senapsfröet.

Inger är en fiskardotter från Strömstad, har bott i Skåne och finns nu med butik i Ljungskile. Hon har 4 barn men råkade ut för en svår ”olycka”. Hon låg ”uträknad” men tillfrisknande mirakulöst. Det gav henne tro. Den använder hon nu till att i gärningar hjälpa andra, oavsett deras egen tro.

Kopplingen till senap kommer från Bibeln. Där omnämns kryddan med ”det minsta fröet, som växer till det största trädet” och ”där fåglarna kan bygga bo”.

Föreningen startade 1995. Den stöttar barn och mammor som inte har det bra, främst föräldralösa barn. Och detta över en stor del av världen. I Venezuela, Bolivia och Litauen stöttar man akuthem och fritidshem ekonomiskt, med paket och volontärer. ”Vi vill se varje litet frö växa till och finna sitt unika värde.”

Afrika är en prövad kontinent. Länderna främst syd om Sahara har en befolkning med låg medelålder. De vuxna dör i förtid i HIV eller TBC. Mer än 25 miljoner barn saknar den ena eller båda föräldrarna, döda i aids eller i ”den vita döden”.

Inklämd på 1300 m höjd, mellan Sydafrika och Botswana ligger landet Eswatini, ett kungarike stort som Värmland. Där är det inte alltid sol. Där är det inte alltid varmt. Där i byn Bulembu får 400 föräldralösa barn mat, kläder, undervisning och uppväxt med boende i något som kan liknas med familjer.

Längs bygatorna ligger hus med grönytor och lekplatser emellan. I varje hus om tre rum och kök finns dusch och toa. Där finns egen säng för 7 barn. ”Mamma” har ett eget rum. ”Mamma” är en kvinna, kanske änka, som här fått en inkomstkälla och en viktig uppgift. I byn får barnen undervisning, lära sig hur man odlar sin mark, tvättar sina skoluniformer och förbereds för vuxenlivet. Målet är att byn skall bli självförsörjande, inte bara ekonomiskt utan även med egen odlad mat.

Nästan alla har HIV. Alla får regelbunden hälsokontroll. Man testas för att få rätt medicinering och bromsmedicinen skall tas varje dag.

Byn får stöd och leveranser från Föreningen Senapsfröet.

Lilla Fröet

I Ljungskile har man butiken Lilla Fröet. Här kan man köpa second-hand eller lämna in gåvor till barn och kvinnor. Om man vill kan gåvorna åsättas ett värde som man får del av vid försäljning. Men du kan också bli fadder, du kan ge en engångsgåva eller anmäla dig som oavlönad volontär.

Hemsida: senapsfroet.se, tel 0702-812 931. Vällebergsvägen 21A i Ljungskile.

Återspeglat av inryckt präntare / Leif E