Veckomöte 17 april 2023

Hjärtstartare

Veckomöte 17 april 2023

Veckomöte 17 april 2023 i Ljungskile Rotaryklubb

Ställföreträdande presidenten Ulla Bernhage hälsade medlemmar och gäster välkomna och erinrade om kommande händelser:

·        19 april kl 11:00 sker begravning av vår medlem Britt-Marie Widestadh.

·        26 april (onsdag 14-16) ett extrainsatt möte om Rent Vatten i Kenya. Anmälan senast den 24 april.

·        15 maj: Folkhögskolan 100 år.

·        29 maj: Gemensamt möte med Långedrags RK om Skolfartyget Kvartsita.

Hjärt- och lungräddning

Efter att kort ha presenterat sig inledde kvällens föredragshållare Hans Granquist med att redogöra för skillnader mellan förmaks-  och kammarflimmer. Hjärtstopp sker vid kammarflimmer och då ska man börja hjärt- och lungräddning.

Stroke och pulserande blödning ar vanligare än hjärtstopp. Efter att ha ringt 112 tar det i genomsnitt 22 minuter för ambulansen att komma i Västra Götalandsregionen. Bli inte nervös, utan arbeta med hjärt-lungräddning i den takt du orkar. Är man flera går det förstås lättare. 30 snabba, hårda kompressioner och 2 inblåsningar. Finns hjärtstartare så sätt igång den så fort som möjligt och följ maskinens lättfattliga instruktioner. Startaren går igång om den finner kammarflimmer, annars fortsätter man med hjärt-lungräddningen tills maskinen säger till. En bra hjärtstartare kostar ca 18 000 kr.

Förmaksflimmer ger obehandlat  blodproppar, som kan leda till stroke. Hur avgör man det? ”AKUT”:

Ansiktet. Ser det normalt ut? Kroppsdel. Kan man hålla armarna över huvudet i 10 sekunder? Uttal. Kan man upprepa en enkel mening? Tid. Ring omedelbart 112!

Ulla B fick agera patient för att demonstrera hur man stoppar pulserande blödning med tryckförband. Måste ske snabbt. Ring omedelbart 112!

Vi fick se en film om hjärt/lungräddning från en verklig utryckning med räddningstjänst och ambulans. En andra, mer lättsam film med mr Bean visade att det är bättre att göra något än ingenting alls om man träffar på en medvetslös person.

Avslutningsvis fick vi handgripligen öva hjärt-lungräddning på ett antal dockor. Mycket lärorikt!

Vid pennan/ Tomas H