Jul- och Jubileumsfirande, Ljungskile folkhögskola 100 och Ljungskile Rotaryklubb 40 år

tisdag 12 december 2023

LR

JULEN HAR BÖRJAT ...

I ett gråslaskigt Ljungskile inleddes Jul- och jubileumsaftonen med kamratlig Värme, Mingel, Musik och som sig bör med Glögg och Pepparkakor. Jan-Erik Perneman och Per Nordqvist, med 20 års erfarenhet som rektor, berättade om folkhögskolans 100 åriga historia som alltså sammanföll med Rotaryklubbens 40 års firande.

Julbord serverades i matsalen med kall lax- och silltallrik och småvarmt på riklig buffé med allt vad som tillhör ett riktigt julbord. Drycker förvärvades av önskat slag till angenäm styrka och slag. Därefter dessert en trappa upp som intogs under det att klubbens charterminnen berättades av gästande medlemmar  från Charterklubben, Uddevalla Byfjorden, med presidenten Tommy Gustafsson och inkommande presidenten Michael Åsenfors. De skänkte oss en klubbflagga och en gästbok, som kom till omedelbar användning.  Vidare berättade Tore Bergsten och Kjell Ahlen trevliga Rotaryminnen från alla sina medlemsår.

Gunnar Samuelsson berättade om klubbens första möten och födslovåndor, som ledde fram till bildandet av klubben med Stig-Göran Olovson som klubbens första president år 1983. Gunnar gav oss vidare en fin återblick över det gångna 40 åren.