Populärt Språkkaffé

Eva Lyngstam från Ljungskile Rotaryklubb
är pedagogikansvarig. Här diskuterar hon
och Maurice Mousa, före detta affärsägare
från Syrien, kartan over Uddevalla.

Rotaryklubbarna Ljungskile och Skansen i Uddevalla har sedan 3,5 år tillbaka drivit språkkafé i Svenska för nyanlända i Uddevalla kommun. Varje onsdag deltager mellan 40 och 50 personer i Högskolecentrum Bohusläns lokaler i Uddevalla. Lärarna kommer framför allt från rotaryklubbarna i Ljungskile och Uddevalla Skansen men anhöriga till medlemmar ställer också upp. Eleverna kommer från Syrien, Iran, Irak, Libanon, Ukraina, Afghanistan, Singapore, Somalia, Brasilien, Tyskland, Marocko, Nederländerna och Korea med flera länder. Varje lektionstillfälle har olika teman. Just nu är det julen. Språkkafféet är mycket uppskattat och många nyanlända har fått hjälp med sin svenska, jobbpraktik, boende och övrig integration i det svenska samhället.