Avslutning språkkaffe

torsdag 30 maj 2019

Leif Elsby/LR

Avslutning Rotary Språkcafé

Den 22 maj 2019 var avslutning för Rotary Språkcafé, som nu har genomförts i Uddevalla i 8 terminer varje vecka sedan 2015. Arrangörer var Rotary Uddevalla Skansen tillsammans med Rotary Ljungskile. Lärarna kom från dessa båda klubbar plus minst lika många från det övriga ”civilsamhället”, under åren fler än 42 lärare, alla volontära. Det pedagogiska materialet har urformats av Eva Lyngstam och flerfaldigats av Högskolecentrum som också tillhandahållit en stor lokal, väl lämpad för uppgiften. Uddevalla kommun har stöttat med medel till fika.

Eleverna bestod av individer som ville lära sig eller förbättra sig i svenska och få kunskap om hur vi gör och uppträder i Sverige. Flertalet var nyanlända och i olika stadier i processen att få uppehållstillstånd. Många hade ännu inte hunnit få svenska vänner varför språkcaféet var ett gyllene tillfälle att få öva sig i talad svenska. Till följd av att lärarna varje gång varit många har samtalen kunnat hållas mycket anpassade till var och en. Utbytet av kultur har varit dubbelriktat. Rotary är opolitisk och öppen för alla religioner.

Under de 4 årens verksamhet har många hundra elever deltagit och ”strömmat igenom”. Genom det nätverk som Rotary utgör har ett antal kunnat hjälpas till arbete och bostad.

Avslutningen bjöd på lärande plus fika med tårta. Musik med soloframförd fiol, gitarr och sång gav österländska toner blandade med ”Jag vill vara din, Margareta” och Evert Taubes ”Invitation till Bohuslän”. Allvar blandat med glädje och skratt.

Blommor och tack överlämnades av Ingela Haglund Hansson, president i Rotary Skansen, och Kjell-Åke Lanestam, Rotary Skansen. Mottagare var Thomas Ericson från Rotary Skansen samt Eva Lyngstam (ej närvarande), Sten-Åke Lyngstam och Leif Elsby, dessa tre från Rotary Ljungskile. Ett stort tack till alla inblandade!