Författaren Ellen Mattson

måndag 30 september 2019

LR

Den 30 september gästades Ljungskile Rotaryklubb av bygdens bidrag till Svenska Akademien, Ellen Mattson. Hon kommer att sitta på Akademiens stol 9. Inträdet sker vid Akademiens högtidssammankomst den 20 december 2019.

Författaren är född och uppvuxen i Ljungskile och är nu återbördad till hembygden och bor på landet utanför Ljungskile.

Det känns roligt och naturligtvis väldigt hedrande, berättar hon. Det var ändå ett inte helt lätt beslut att ta.
”Det kändes ganska nervöst samtidigt som jag var tvungen att fundera på om jag skulle kunna säga ja och det var inte helt självklart. Oron finns allt fortfarande i hur jag ska kunna kombinera det här med mitt eget författande. Samtidigt var det ett sådant fint uppdrag, så det kändes till slut ändå självklart att säga ja”.
Hon berättade om sitt sätt att bedriva skrivandet, vilket präglades av ett stort mått av disciplin och krav på absolut koncentration och tystnad för att inte distraheras av ovidkommande händelser. Hon föredrog att göra all erforderlig research före själva författandet.

Centralt för hennes författarskap är hennes rötter i Bohuslän. Här utspelar sig en majoritet av hennes böcker. Både i historisk och modern tid. I sitt författarskap kommer romanen först och hon har snart ett dussin publicerade romaner.

”Det är rätt naturligt att man skriver om det man ser och har omkring sig. Det som är hemma för mig. Bohuslän har en dramatisk historia som inte skildrats så mycket i litteraturen. Bohuslän har en vacker natur och ett dramatiskt landskap med stor variation”.
Tack Ellen för en mycket givande afton!