Guvernörsbesök

måndag 28 september 2020

LR

En inspirerande afton!

Måndagen den 28 september besöktes vi av en mycket inspirerande Distriktsguvernör Ulla-Britt Andreasson.

Ulla-Britt med Maskot Rut

Ulla-Britt assisterades av Assisterande Distriktsguvernör Per Frykner till höger.
I mitten vår president Annika Gustafson.

Dessutom fick vi glädjen att träffa Ulla-Britts man Kjell – uppenbarligen ett riktigt starkt entreprenörsteam!

Ulla-Britt och Kjell samt "Isberget"         Klicka för stor bild!

Ulla-Britt konstaterar, med rätta, att Rotary är alltför okänt utanför den närmaste kretsen trots många stora och avgörande internationella projekt. Jämförelsen med toppen på "Isberget" stämmer väl.

Rotary´s styrka och möjligheter bygger bland annat på följande, som Ulla-Britt på ett inspirerande sätt belyste.

Här finns alla yrkeskategorier du kan tänka dig, samlade i en enda organisation, på internationell, nationell och lokal nivå. Inom Rotary värderar vi det personliga mötet, samtidigt som vi uppmuntrar till digitala hjälpmedel. Vi vet att dessa utvecklar vår verksamhet och är ett bra komplement till våra klubbmöten. I dessa dagar och säkert framgent kan det säkert var en styrka att kunna träffas i möten fysiskt men samtidigt digitalt per video för de som av olika skäl inte kan närvara fysiskt. Det internationella temat” Rotary öppnar möjligheter” flätas lätt samman med distriktets tema ”Rotary Yrkesnätverket med mervärde”. Vi kommer att arbeta med alla de möjligheter som yrkesnätverket innebär. Även lite mer seniora medlemmar har alla möjligheter att på olika sätt hjälpa yngre människor ut i ett yrkesliv. På exempelvis Linkedin skapar du en profil där du visar dina kompetenser. Till stor del fungerar plattformen som ett CV men tack vare möjligheten att gilla, kommentera och dela med sig så blir det så mycket mer - en social mediekanal. Vi kommer då per automatik att locka nya medlemmar och få befintliga att stanna kvar.

Ulla-Britt berättade vidare att Distriktet kommer att jobba aktivt i arbetsgrupper för leverans av manualer, information, verktyg som underlättar arbetet ute i klubbarna, såsom filmer och material till marknadsföring. Utbildning i digital mötesteknik kommer att erbjudas, varvid möjligheterna med den digitala tekniken tillsammans med fysiska möten kommer att utvecklas. Nätverket breddas då till att omfatta inte bara den egna klubben utan alla klubbar i distriktet, kanske nationellt och internationellt. Tack för en härlig kväll!